کمال گرایی افراطی چه رابطه ای با افسردگی دارد؟

آخرین مقالات
آنچه در این مقاله می خوانید
کمال گرایی افراطی چه رابطه ای با افسردگی دارد؟
آنچه در این مقاله می خوانید
کمال گرایی افراطی چه رابطه ای با افسردگی دارد؟

کمال گرایی افراطی امری است که شاید در خودتان و یا در نزدیکان و دوستانتان دیده باشید. این حالت در برخی از جنبه‌ها می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد و در برخی دیگر از جنبه‌ها نیز می‌تواند آثار مخربی را از خودش بر جای بگذارد. به همین دلیل نیز بهتر است بدانید که کمال گرایی افراطی چیست، ارتباط بین کمال گرایی و افسردگی چگونه است و چگونه می‌توانیم این روند را متوقف کنیم. با اطلاع پیدا کردن از تمامی این جنبه‌ها می‌توانید به راحتی به نتیجه‌ای که می‌خواهید دست پیدا کنید.

تعریف کمال گرایی افراطی

کمال گرایی به معنا و مفهوم آن است که فرد دوست دارد در هر کاری بهترین و کامل‌ترین نتیجه را بگیرد. اگر درس می‌خواند دوست دارد همیشه نمره کامل را بگیرد. تمام مطالب را بلد باشد و بتواند به تمامی پرسش‌ها نیز پاسخ دهد. این موضوع در محیط کار و حتی در روابط فرد با دیگران نیز اثرگذار است. حال تصور کنید چنین شرایطی به شکلی درآمده است که به گونه‌ای افراطی انجام می‌شود.

علل تبدیل شدن کمال گرایی افراطی به افسردگی چیست

علل تبدیل شدن کمال گرایی افراطی به افسردگی چیست

تمامی ما انسان هستیم و هر کدام از ما نیز دارای یک سری از محدودیت‌ها می‌باشیم. همین محدودیت‌ها می‌تواند در نهایت سبب شود تا ما موفق به انجام بسیاری از کار‌ها و یا تمام کردن بسیاری ار امور نشویم. حال اگر به کمال گرایی نیز مبتلا باشیم، به دلیل عدم توانایی در رسیدن به نتیجه دلخواه، دچار افسردگی خواهیم شد. در چنین شرایطی فرد با دو اختلال کمال گرایی و افسردگی روبرو می‌شود. به همین دلیل نیز حل کردن مشکل او سخت‌تر خواهد شد.

گونه های کمال گرایی

به طور کلی کمال گرایی افراطی را می‌توانیم به دو دسته کمال گرایی خوب و کمال گرایی منفی تقسیم‌بندی کنیم. هر کدام از این موارد می‌توانند دارای یک سری از خصوصیات و مشخصات باشند. به همین دلیل نیز بهتر است بدانید که کدام مدل از کمال گرایی می‌تواند اهمیت زیادی برای شما داشته باشد و کدام مورد نیز می‌تواند به ارتقا شما کمک کند.

کمال گرایی مثبت چیست

در این مدل از کمال گرایی، معمولاً فرد انگیزه بیشتری نسبت به دیگران برای انجام کار‌های مختلف دارد. او تلاش بیشتری را برای حل کردن مسائل و مشکلات دارد و قاعدتاً نیز دیرتر از دیگران دست از کار می‌کشد تا به خواسته‌ها و اهدافی که دارد، دست پیدا کند.

کمال گرایی منفی چیست

اما کمال گرایی منفی جنبه تاریک این اختلال است. در این مورد فرد به دلیل آن که توان انجام دادن تمام کار‌ها و یا حتی تمام بخش‌های کار را ندارد، دچار افسردگی، اضطراب و نگرانی‌های بیش از حدی می‌شود که می‌تواند هم بر روی کیفیت کار او تأثیرگذار باشد و هم می‌تواند در نهایت سبب عدم انجام تمام کار‌های محول شده به او شود.

خانم دکتر فائزه محمدی کارنامه و تجربه‌ای درخشان در این زمینه دارد و در این راستا از هیچ تلاشی برای رشد و موفقیت دانشجویان دوره‌های خود فروگذار نمی‌کند.

ما در لایف استایل انواع نکات سلامتی و زندگی با کیفیت تر را در اختیار شما قرار می دهیم.

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *